Waarom heeft men bij schiphol bijna alleen berken geplant?

het viel me zomaar ineens op

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.1K

Het beste antwoord

Begin jaren negentig werden op Schiphol in totaal zo'n honderdduizend berken geplant. Smilde: "De berk heeft voor ons grote voordelen. Om te beginnen verhoogt de berk de belevingswaarde van de stedenbouwkundige kwaliteit van Schiphol. De berk is doorzichtig en concurreert dus niet met de bebouwing, maar voegt er in feite waarde aan toe. Daarnaast is de berk 's zomers en 's winters een mooie boom, met een frisse moderne uitstraling die past bij de uitstraling van een luchthaven. Belangrijk is natuurlijk ook dat de vruchten van berken nauwelijks vogels aantrekken en zeker geen grote vogels. Voor ons was het dus een hele goede boom. Door ze in grote getale op het terrein van Schiphol toe te passen, in combinatie met het straatmeubilair dat erbij kwam, konden we, zo was het uitgangspunt, de identiteit van Schiphol ook in het groen zichtbaar maken. Wie op Schiphol is, ziet dat aan de berken, net zoals men Parijs aan de platanen herkent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat dat bomen zijn waar om een mij onbekende reden, weinig tot geen vogels in gaan zitten. Ik heb het ooit gevraagd toen men Berken aan het aanplanten was rondom Schiphol, ik vroeg het mijzelf n.l. ook af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De twijgjes van een berk zijn te teer en 'windgevoelig' om er een nest in te bouwen, dus vogels zullen liever uitwijken naar bijv. het Amsterdamse bos - en dat komt de vliegveiligheid ten goede. Dit is nieuwe KLM-medewerkers verteld tijdens de kennismakingsrit over de luchthaven.